Ciència, política i ciutadania

Ciència, política i ciutadania

Matricula't





Curs presencial. Es farà en castellà

Ressenyes ponents


En un moment en què la qualitat i la quantitat d'evidències científiques han assolit un nivell mai aconseguit abans, volem indagar en com el coneixement pot reforçar la deliberació democràtica del conjunt de la ciutadania i l'eficàcia de les polítiques públiques, evitant tant la desinformació i la manipulació existents avui en l'esfera pública com el debilitament de la democràcia derivat de la incapacitat per donar resposta als problemes complexos a què ens enfrontem.
Sabem que les decisions públiques, per tècnicament sòlides que siguin, no són socialment neutrals, ja que generen costos i beneficis, així com perdedors i guanyadors. I sabem també que, en la definició de les polítiques, els fets són rellevants, però ho són igualment els valors, les ideologies i les emocions.
Per això, ens preguntem com concebre "la ciència per a les polítiques" no com un model lineal en el qual la ciència produeix coneixement que resol el debat polític i determina les decisions a prendre, sinó com una relació productiva entre coneixement, actors, interessos i decisió, que contribueixi a l'eficàcia de les polítiques sense deteriorar els fonaments de la democràcia. Ens interessa aprofundir en com podrien interactuar els poders públics, la comunitat científica i els actors socials per articular millor fets i valors, i aportar solucions a reptes clau per al conjunt de la ciutadania, com la transició cap a una economia descarbonitzada, la societat de la longevitat, l'expansió de la intel·ligència artificial i la societat digital, o les desigualtats econòmiques.
El curs vol treballar en aliança amb actors institucionals i científics rellevants que es dediquen a impulsar i debatre la relació entre ciència i política —com departaments o oficines d'assessorament científic, organismes de divulgació científica, universitats, ens públics amb polítiques científiques, o centres de recerca d'excel·lència— per indagar conjuntament en el paper de la ciència, el compromís de la ciutadania, el reforç de la democràcia, la transformació política i la resposta als grans reptes socials.
 
Les sessions 1 i 2 del curs (29 de setembre) aborden àmbits de l'acció pública en què la presa de decisions es produeix en contextos de conflicte d'interessos i valors intens, on l'evidència científica és rellevant però no pot, per si sola, resoldre el desacord polític i social. Tant en el cas de l'educació com en el de polítiques vinculades a la vida, el cos i l'autonomia personal, les decisions públiques se situen en la intersecció entre coneixement expert, valors morals, concepcions de justícia, identitats col·lectives i interessos polítics. Aquestes sessions permeten analitzar com, en polítiques fortament travessades per valors o interessos dels seus actors en pugna, la ciència no actua com un àrbitre neutral que clausura el debat, sinó com un recurs que entra en diàleg —i de vegades en tensió— amb marcs normatius plurals, emocions socials i disputes ideològiques, posant en relleu els límits i les possibilitats de l'evidència en democràcies diverses. 
 
Les sessions 3 i 4 del curs (30 de setembre) se centraran en polítiques públiques marcades per la seva complexitat multiescalar i sociotècnica, en les quals les decisions locals estan profundament connectades amb dinàmiques globals i amb sistemes tecnològics en ràpida transformació. Tant el canvi climàtic com la intel·ligència artificial exigeixen articular evidències científiques produïdes a diferents nivells —global, nacional, regional i local— amb processos polítics en els quals intervenen múltiples actors, interessos econòmics poderosos i visions contraposades sobre el futur. En ambdós casos, la ciència i la tecnologia exerceixen un paper central en la definició del problema i de les possibles solucions, però aquestes s'insereixen inevitablement en arenes polítiques conflictives, on es negocien responsabilitats, riscos, desigualtats i formes de governança que desborden els marcs tradicionals de decisió pública. 

PROGRAMA

29/09/2026 - Mirador
09:30 - 10:00 Inauguració

- Ramon Jovells
, gerent del CUIMPB-Centre Ernest Lluch
- Judit Carrera
, directora del CCCB
- Joan Subirats
, codirector del curs
10:00 - 11:00 Sessió 1. Interessos en conflicte en la decisió política: Educació

Modera: Jaume Blasco

  • Joan Manuel del Pozo
  • Sheila González
11:00 - 11:45 Debat 1

Modera: Jaume Blasco

  • Joan Manuel del Pozo
  • Sheila González
  • Begoña Román
  • Vincenzo Pavone
11:45 - 12:15 Pausa
12:15 - 13:15 Sessió 2. Polítiques amb valors al centre: Eutanàsia, IVE o reproducció assistida

Modera: Marta Cruells

  • Begoña Román
  • Vincenzo Pavone
13:15 - 14:00 Debat 2

Modera: Marta Cruells

  • Joan Manuel del Pozo
  • Sheila González
  • Begoña Román
  • Vincenzo Pavone
30/09/2026 - Mirador
09:30 - 10:30 Sessió 3. Decidir sobre problemes globals: Canvi climàtic

Modera: Jaume Blasco

  • Mar Reguant
  • Isabelle Anguelovski
10:30 - 11:15 Debat 3

Modera: Jaume Blasco

  • Mar Reguant
  • Isabelle Anguelovski
  • Marta Peirano
  • Paola Ricaurte (per confirmar)
11:15 - 11:45 Pausa
11:45 - 12:45 Sessió 4. Humans i no humans en la decisió pública: Intel·ligència Artificial

Modera: Joan Subirats

  • Marta Peirano
  • Paola Ricaurte (per confirmar)
12:45 - 13:30 Debat 4

Modera: Joan Subirats

  • Mar Reguant
  • Isabelle Anguelovski
  • Marta Peirano
  • Paola Ricaurte (per confirmar)
13:30 - 13:45 Cloenda del curs

- Joan Subirats
, codirector del curs

Compartir