L'espoli d'obres d'art com a resultat de conflictes armats i els instruments encaminats a la restitució als seus legítims propietaris

L'espoli d'obres d'art com a resultat de conflictes armats i els instruments encaminats a la restitució als seus legítims propietaris

  

Imprimir


Curs presencial

Resenya ponents

#espoliart

Imatges

Arxius  de vídeo

De tots és sabut que els conflictes armats provoquen danys enormes als patrimonis artístics dels països implicats. Tampoc és nou que s'aprofitin les victòries militars i el sotmetiment de la població civil per espoliar obres d'art que després passen a ser propietat pública dels Estats vencedors o que s'introdueixen als mercats internacionals amb beneficis exigus. 
La qüestió, malgrat la seva reiteració en la història i la seva reprovable moralitat, no deixa de ser jurídicament complexa. El dret ha de tractar casos de confiscació, venda forçosa, robatori, desaparició, etc. i la posterior restitució pot xocar amb enormes dificultats quan el tercer adquirent ho és de bona fe. 
La novetat que pretén abordar-se aquí rau precisament en el reconeixement de responsabilitat pretèrita i l'adopció de mesures tendents a la restitució per als propietaris afectats, camí que va començar a recórrer l'Assemblea legislativa francesa amb l'aprovació de la pionera Llei 2022-218, de 21 de febrer de 2022, relativa a la restitució propietaris víctimes de les persecucions antisemites (JORF de 22 de febrer de 2022).
En el mateix sentit, l'article 31 de la Llei espanyola 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica (BOE núm. 252, de 20 d'octubre de 2022) reconeix el dret al rescabalament dels béns incautats per raons polítiques, ideològiques, de consciència o creença religiosa durant la guerra i la dictadura. Per fer-ho, s'encarrega a l'Administració General de l'Estat una tasca de recerca gens fàcil i l'elaboració d'una auditoria de les obres d'art espoliades. 
Aquests aspectes i altres fan la qüestió especialment oportuna i indicada per abordar una reflexió general des del prisma de l'ordenament legal.

27/11/2024 - Aula 1
10:00 - 10:15 Presentació i objectius

- Carlos Padrós
, director del curs
10:15 - 10:30 Obertura

- Óscar González
, responsable de documentació de Béns Mobles del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya
10:30 - 11:15 Guerres i postguerres: Art i guerra. Apropiació, requisament, vendes forçoses. Reparació, restitució i compensació

- Encarnación Roca
11:15 - 11:45 Pausa
11:45 - 12:45 L'ordenament legal i la restitució

Modera: María José Sánchez

  • El model francès. La Loi n° 2022-218 du 21 février 2022 relative à la restitution ou la remise de certains biens culturels aux ayants droit de leurs propriétaires victimes de persécutions antisémites (JORF de 22 de febrer de 2022)
    Xavier Perrot
  • Les incautacions d'obres d'art en la guerra i la postguerra. Recerca en els fons del Museu del Prado
    Arturo Colorado
12:45 - 14:00 Casos


  • El cas Camile Pissarro i el Museu Thyssen. La immunitat sobirana dels estats
    Carlos Padrós
  • La documentació de les obres d’art requisades durant la guerra civil espanyola i la postguerra al Museu Nacional de Prado
    María Luisa Cuenca
  • Espanya. El cas de la família De la Sota
    Fernando Vizcaíno
14:00 - 14:15 Cloenda del curs

- Carlos Padrós
, catedràtic de Dret Administratiu i Dret de la UE, Universitat Autònoma de Barcelona

Compartir