L'espoli d'obres d'art com a resultat de conflictes armats i els instruments encaminats a la restitució als seus legítims propietaris

L'espoli d'obres d'art com a resultat de conflictes armats i els instruments encaminats a la restitució als seus legítims propietaris

  

Imprimir

Curs presencial

Ressenya ponents

#espoliart

Imatges


De tots és sabut que els conflictes armats provoquen enormes danys en els patrimonis artístics dels països implicats. Tampoc és novedós que s'aprofitin les victòries militars i el sotmetiment de la població civil per espoliar obres d'art que després passen a ser propietat pública dels Estats vencedors o que s'introdueixen als mercats internacionals amb exigus beneficis. 
La qüestió, malgrat la seva reiteració en la història i la seva reprovable moralitat, no deixa de ser jurídicament complexa. El Dret ha de tractar casos de confiscació, venda forçosa, robatori, desaparició, etc. i la restitució posterior pot xocar amb enormes dificultats quan el tercer adquirent ho és de bona fe. 
La novetat que pretén abordar-se aquí rau precisament en el reconeixement de responsabilitat pretèrita i l'adopció de mesures tendents a la restitució per als propietaris afectats, camí que va començar a recórrer l'Assemblea legislativa francesa amb l'aprovació de la pionera Llei 2022-218, de 21 de febrer de 2022, relativa a la restitució o devolució de certs béns culturals als quals tenen dret els propietaris víctimes de les persecucions antisemites (JORF de 22 de febrer de 2022).
En el mateix sentit, l'article 31 de la Llei espanyola 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica (BOE nº 252, de 20 d'octubre de 2022) reconeix el dret al rescabalament dels béns confiscats per raons polítiques, ideològiques, de consciència o creença religiosa durant la guerra i la dictadura. Per a això, s' encarrega a l'Administració General de l'Estat una tasca gens fàcil d'investigació i l'elaboració d'una auditoria de les obres d'art espoliades. 
Aquests i altres aspectes fan la qüestió especialment oportuna i indicada per abordar una reflexió general des del prisma de l'ordenament legal. 

27/11/2024 - Aula 1
10:00 - 10:15 Presentació i objectius

- Carlos Padrós
, director del curs
10:15 - 10:30 Obertura

- Óscar González
, responsable de documentació de Béns Mobles del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya
10:30 - 11:15 Guerres i postguerres: Art i guerra. Apropiació, requisament, vendes forçoses. Reparació, restitució i compensació

- Encarnación Roca
11:15 - 11:45 Pausa
11:45 - 12:45 L'ordenament legal i la restitució

Modera: María José Sánchez

  • El model francès. La Loi n° 2022-218 du 21 février 2022 relative à la restitution ou la remise de certains biens culturels aux ayants droit de leurs propriétaires victimes de persécutions antisémites (JORF de 22 de febrer de 2022)
    Xavier Perrot
  • Les incautaciones d'obres d'art en la guerra i la postguerra. Recerca en els fons del Museu del Prado
    Arturo Colorado
12:45 - 14:00 Casos


  • El cas Camile Pissarro i el Museu Thyssen. La immunitat sobirana dels estats
    Carlos Padrós
  • La documentació de les obres d’art requisades durant la guerra civil espanyola i la postguerra al Museu Nacional de Prado
    María Luisa Cuenca
  • Espanya. El cas de la família De la Sota
    Fernando Vizcaíno
14:00 - 14:15 Cloenda del curs

- Carlos Padrós
, catedràtic de Dret Administratiu i Dret de la UE, Universitat Autònoma de Barcelona
Compartir