Anàlisi de dades III. Anàlisi de xarxes socials digitals

Anàlisi de dades III. Anàlisi de xarxes socials digitals

15-19 de juny 2015

En aquests moments no és possible inscriure's a aquest curs.

Imprimir

En la darrera dècada, l'ús creixent ús de les tecnologies de la informació i la comunicació ha proporcionat un volum sense precedents d'informació sobre el comportament humà. El seguiment en temps real de les interaccions socials proporciona informació sobre l'estructura i el contingut de les relacions. El precepte d'una ciència social computacional que aprofita la capacitat de recopilar i analitzar les dades amb una amplitud i profunditat i escala sense precedents implica enormes oportunitats per a la investigació en ciències socials en la mesura que possibilita l'explicació d'una gran diversitat de fenòmens col·lectius que difícilment podrien ser estudiats d'una altra manera a un nivell agregat. No obstant això, la disponibilitat de grans volums d'informació també comporta desafiaments epistemològics i metodològics en les possibilitats de gestionar i interpretar les dades.
Aquest mòdul és un punt de partida per a la investigació amb mètodes digitals i una oportunitat de reflexionar sobre les seves implicacions teòriques i pràctiques. El curs té com a propòsit desenvolupar habilitats pràctiques per a l'ús bàsic d'eines d'anàlisi de xarxes socials i de mineria de text. Es parteix d'una introducció general a la ciència de dades i a teories per a l'anàlisi social basades en empremtes digitals. Mitjançant exercicis pràctics es busca el desenvolupament d'habilitats tècniques per a l'obtenció d'informació estructurada i no estructurada de múltiples formats i fonts com ara les xarxes socials i pàgines d'Internet. Finalment, es discuteixen les consideracions ètiques i les limitacions d'aquest tipus d'informació i les possibilitats d'interpretació dels resultats. Les dades obtingudes i els mètodes presentats es contextualitzen en diferents teories de les ciències socials (ciència social computacional, teories de xarxes socials, economia política dels mitjans de comunicació, etc.). S'analitzarà un cas basat en Twitter i altres fonts de dades. Es presentaran les eines de recol·lecció de dades, anàlisi de xarxes i anàlisi de text.
  Temes:
- Reptes de l'extracció de diferents tipus de dades (Dades estructurades i no estructurades)
- Tècniques i aplicacions per a l'obtenció de dades (scrapping i APIs)
- Format i neteja de dades
- Anàlisi de la informació (Anàlisi de xarxes i mineria de text)
- Visualització dels resultats
Destinataris
El taller està especialment dissenyat per a estudiants de ciències socials amb interès en l'anàlisi de dades obtingudes a través d'Internet i mitjans socials. Els participants han d'instal·lar R, RStudio, NodeXL (template per Excel) i Gephi. Cal tenir un coneixement bàsic en l'ús de Programari d'escriptori, estadística bàsica i familiaritat amb la xarxa social Twitter. Cal tenir un perfil de Twitter actiu i verificat (amb un e-mail i número de mòbil vàlid) per utilitzar les aplicacions de recol·lecció de dades. Les eines utilitzades exigeixen algunes habilitats en l'ús de R a nivell d'usuari.

15/06/2015 - Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna - URL Aula I 2 Planta -1
10:00 - 13:00 Anàlisi de dades III. Anàlisi de xarxes socials digitals
1.    Introducción a la ciencia social computacional
a.    Los datos como artefactos digitales de la vida social y política
b.    Interpretación y relevancia del contexto
c.    Los desafíos del muestreo y la representatividad
d.    Ciencia de datos y ciencias sociales
2.    Obtención de datos estructurados
a.    Consideraciones teóricas
b.    Fuentes e Interfaces de programación de aplicaciones (APIs)
c.    NodeXL - Excel add-ons (interfaces desde MS Office) y Google Docs TAGS
10:00 - 13:00 Anàlisi de dades III. Anàlisi de xarxes socials digitals
d.    Paquetes de R para Twitter
e.    Scraping
f.    Redes de hipervínculos
3.    Procesamiento  y estructuración de datos
a.    JSON parser
b.    Extracción de texto
10:00 - 13:00 Anàlisi de dades III. Anàlisi de xarxes socials digitals
4.    Análisis de redes sociales
a.    Consideraciones teóricas
i.    Descripción
ii.    Actores más prominentes y prestigiosos
iii.    Patrones de difusión y niveles de influencia
iv.    Análisis dinámico
b.    Estudio de caso - SNA - NodeXL
i.    Tweets
ii.    Hipervínculos
10:00 - 13:00 Anàlisi de dades III. Anàlisi de xarxes socials digitals
c.    Reducción de complejidad – Clusters
d.    Visualización – Gephi
5.    Minería de texto
a.    Consideraciones teóricas
b.    Representación y descripción: convirtiendo el texto en datos
c.    Interpretación y exploración
10:00 - 13:00 Anàlisi de dades III. Anàlisi de xarxes socials digitals
d.    Visualización y análisis
i.    Nubes de términos, tags,
ii.    Redes de términos y clusters
e.    Análisis de sentimiento – clasificación por diccionario
f.    Visualización
  • En aquests moments no és possible inscriure's a aquest curs.

Compartir